«Моліться не про те, щоб мені було хороше, а про те, щоб я став хороший»
Молебінь — одне з улюблених богослужінь наших людей. А прохання на них про здоров'я — найбільш часті. Не дивно. Хвороби — біч людський. Здається іноді, що здорових людей просто не лишилося. Ми ремствуємо на якість лікування в медичних установах, на ціни в аптеках, що не відповідають нашим зарплатам, на умови життя, що не дозволяють бути здоровими. Та Бог знає, на що ми тільки не ремствуємо!
Ну так, наше життя по-обивательськи не досконале. А чи досконалі ми самі? Припустимо, зроблять у наших лікарнях і поліклініках чудовий ремонт, посадять у кабінетах виключно професійних лікарів, знизять ціни на медикаменти. У містах і селах заасфальтують усі вулиці, дадуть усім роботу, навіть нагодують досхочу... І що — ми перестанемо хворіти і станемо щасливими?
Де там! Ми
(тобто людство) це вже проходили. В особі Адама і Єви. Вони були ситі, не
хворіли, оскільки не були до цього схильні, не переживали і не нервували — а
про що нервувати? У них було все! Більш того, Адаму ніщо не могло зашкодити —
ні вогонь, ні повітря, ні вода. І де після всього цього ми всі опинилися?
Виявляється, ми,
люди, не можемо бути задоволені тим, що маємо. Ми завжди прагнемо більшого.
Запитаєте, як це пов'язано зі здоров'ям? Безпосередньо. Послухавши змія і
віддалившись від Бога, відмовившись від покрова Творця, люди перепідпорядкували
свою душу новому господареві — пристрастям. Людство стало страсним, хворобливим і
смертним. А до того було мирним — мало Божий мир у душі. Втративши його, душа стривожена, прагне його повернути, але несвідомо, навпомацки, приймаючи сурогат (комфорт, розваги, кар’єрне зростання,
багатство тощо) за істину, бо людина забула,
що це таке. А крім Бога, вона нічим не може насититися...
Отже, для здоров'я
потрібні в першу чергу не зовнішні умови, а внутрішні. Той же, хто виплекає мир з Богом, прийме від Його руки все. Навіть
хвороби. Спокійно і з подякою.
У ХХ
столітті жив у Греції святий чоловік, Порфирій Кавсокалівіт, чудотворець, якого
Господь наділив багатьма дарами, в тому числі і даром зцілення недуг, за його любов до Нього. Сам же
угодник Божий дуже хворів. При цьому просив: «Моліться не проте, щоб мені було
хороше, а про те, щоб я став хороший». «Дякую
Богу, Який дав мені багато хвороб... — писав він, — те, що я
живу, — це диво. Серед моїх хвороб є і рак... Болить усе і страшно... Та я
молюся, з терпінням несучи Хрест Христовий. ...я страждаю, але хвороба моя
прекрасна. Я сприймаю її як любов Христову... Я грішний, і Бог намагається
очистити мене... Я радію тому, що у
мене є, щоб з моєї великої любові долучитися до Його страждань. Бог виховує
мене. "Господь кого любить, того карає" (Євр. 12:6). Моя хвороба — це
особливе благовоління Боже, яке закликає мене увійти в таїнство любові і за
допомогою Його благодаті постаратися відповісти на Його любов. Але я відчуваю
себе негідним. Бог дав мені багато дарів, але я не зробив нічого у відповідь,
виявився негідним. Проте зусиль я не залишав ні на мить... Тому я і не молюся,
щоб Бог зробив мене здоровим. Я молюся, щоб Він зробив мене благим. Я
впевнений, що Бог знає, що мені боляче. Але я молюся про свою душу, щоб Він
простив мені мої гріхи...»
Ось корінь усіх зол. Корінь наших
хвороб. Це наші гріхи. І колись у нашому народі було адекватне розуміння такого зв’язку, панував
якщо і не дух святості, то досить здоровий дух. Коли Суворову доктор порадив
з'їздити на грязі в Карлсбад
підлікуватися,
полководець відповів: «Милостивий государ, ну що ви говорите? Мені, старому, на
курорти? На курорти їздять багаті нероби, кульгаві танцюристи, інтригани і всяка сволота — ось хай вони і купаються в цьому бруді. А я істинно хвора людина — мені потрібна молитва, хата в селі, лазня,
каша і квас».
…Стати на молитву вперше може бути
складно. І незручно. І прийти на сповідь вперше соромно. Але це лушпиння поволі
відпаде, і тоді душа зрозуміє, відчує: молитва — це особисті стосунки з Богом. Це шлях
здобуття загубленого миру з Отцем. І це стане головним. А не
зовнішні умови…