Розмір тексту

Вкрадене Різдво. Як пролєтарська новорічна «йолка» замінила різдвяну.

Наприкінці 1920-х — на початку 1930-х радянська влада оголосила боротьбу церкві нарівні із «куркулями» та «ворогами народу». Священників відправляли до таборів та розстрілювали. Церкви закривали, руйнували або робили з них склади, клуби чи магазини.

Наші Різдвяні традиції, більшість яких коренями сягали прадавніх часів, завзято знищували.

Головний атрибут зимових свят - ялинка. Вона спочатку була заборонена, а потім реабілітована під викривленими партійними обрядами.

З кінця 1920-х років різдвяна ялинка опинилася під забороною. Її називали антирадянщиною, «попівським звичаєм» і релігійним непотребом.

«Родители, не сбивайте нас с толку – не делайте Рождества и ёлку!».

«Только тот, кто друг попов,
 Ёлку праздновать готов! 
Мы с тобой – враги попам,
 Рождества не надо нам!, - 

писали пропагандистські поети.

У листопаді 1935р. Сталін цинічно заявляє «Жить стало лучше, жить стало вєсєлєй!». Тож терміново знадобилось зробити показуху «веселого і луччого» життя.

І вже 28 грудня того ж року в газеті «Комсомольська правда» з’являється допис «Давайте влаштуємо до Нового року дітям хорошу ялинку!». Його автор - секретар ЦК КП(б)У Павло Постишев. До слова, Постишев - один з організаторів Голодомору, сталінських репресій та розгрому українського національного відродження. Зокрема, видав наказ про негайне зруйнування Золотоверхого Михайлівського монастиря і Микільського собору. Існує навіть вираз «постишевський терор». Постишев: «треба раз і назавжди знести з лиця землі увесь цей «історичний мотлох, який своїм існуванням живить коріння українського буржуазного націоналізму».

За зовнішнім виглядом радянська новорічна ялинка нагадувала різдвяну, проте мала і суттєві відмінності. Головною була верхівка ялинки, яка прикрашалась червоною зіркою — символом комуністів.

Одночасно з трансформацією ялинки з різдвяної на “новорічну” відбулося заміщення “буржуйського” Різдва на правильне радянське свято Новий рік.

Тоді ж народжується і комуністичний образ Діда Мороза замість святого Миколая.

Минуло вже 80 років з дня “народження” Діда Мороза. Цей персонаж не є українським, його було також вигадано пропагандистами того часу.

Також образ Діда Мороза використовувався пропагандою для “об’єднання” окупованих народів.

Дід Мороз стал героєм числених анекдотів. У них фігурує тема постійно п’яного Діда Мороза, розбіщеності Снігурки... У такий спосіб відбувалась десакралізація Сятого Миколая.

Зараз треба просто пояснювати людям: Дід Мороз — ніякий не Дід Мороз, а насправді це Святий Миколай, який був для маскування під час радянської окупації названий Дідом Морозом.

Про автора

Євгенія Янко

Євгенія Янко

Депутатка Полтавської міської ради від «Слуги народу»

135
Останні публікації:

Полтавщина:

Наш e-mail:

Телефони редакції: (095) 794-29-25 (098) 385-07-22

Реклама на сайті: (095) 750-18-53

Запропонувати тему