Розмір тексту

Моральна проповідь потрібна (2)

Уперше беру в якості епіграфу цитату з форуму на власний матеріал: "погоджуйся, люба, це легко, - порівняти закон і мораль. Ось приклад наочний. Бити паскуду і провокатора по пиці - наче проти закону?  Так. Протизаконними також  були й дії українських повстанців, що боролися проти нацистів чи комуністів. Вони суперечили чинному на той час німецькому чи радянському законодавству. Так само, як їх тодішні, комуняцькі й фашистські закони суперечили нормам моралі. Ми вже давно не живемо за  Законом. Взагалі не живемо у правовому полі... Ні за  німецько-гітлерівстьким "правом " не живемо, ні за сталінським. Згадуємо їх лише як приклад з минувшини. Адже  закони міняються. А мораль залишається. Тому, що в кожному з нас є моральний "компас", який дає можливість відрізняти зло від добра. Ми відрізняємо ці дві речі з упевненістю, й незалежно від того, яким прикриттям користується зло.

Правильно, мій любий анонімний авторе (не називаю тут навіть твій нік з міркувань моральності)!  Закон і мораль різні насправді речі, й що з цих понять й коли переважає - це тема для окремої лекції. Або ж іншої проповіді...  Але... Знов роздягаюся до трусів й переношусь подумки на полтавський пляж того спекотного дня!  

Мій дивакуватий й вочевидь  "просунутий" опонент починає нервувати й сипати фактами й прикладами "національних зрад"  й  розумової відсталості наших політиків.

- Узяти Юльку ту ж саму для прикладу! Як же ви отут всі присутні прогавили  її запроданську маніпуляцію з газом, котрий вона почала купувати в РФ уп"ятеро  дорожче, ніж перед цим ми купували у росіян, й  нам ще пропонували купувати в  інших місцях, не у ПУТІНА? Як ми могли таке винести й пробачити?

- Пане, вибачте мою  слабокомпетентність. але звідки ви знаєте, що саме у 5 разів, й не у 8  й не у три рази?

- Читайте  сайти в інтернеті, там всі про це пишуть!

 РЕМАРКА. Як же ми довірливо читаємо ці численні сайти, не дивимося на  адреси, не аналізуємо, чому цей сайт на російській мові виходить, а не на якійсь іншій...  Стосовно Тимошенко. Я раджу уважно перечитати як українську так й російську ВІКІПЕДІЮ - найпростіше, що можна зробити й де ще можна знайти більш-менш об"єктивну інформацію. УВИ! Ми живемо у час революції ЗМІ, й тому маємо напружувати свій мізок як ніколи й  вибирати з моря інфи  ту, що найбільш схожа на правду. Тут критерії відбору я не буду вам називати. Це - справа особистого досвіду й  докорів сумління.

ТОБТО - МОРАЛІ!

А що таке мораль? Це набір табу, правил поведінки в суспільстві. котрі ми з вами всотували  з молоком матері, це не дається у режимі читання ЗМІ й навчання у ВИЩі. Це можна дещо підправити, ходячи у церкву щонеділі й читаючи з абсолютною довірою Євангелію. У тій же Литві люди у церкву ходять щонеділі й у масі своїй їм відомо таке почуття як СТРАХ БОЖИЙ. СТРАХ БОЖИЙ - це підгрунтя будь-якої з цивілізованих моралей!

Мимохіть торкаюся й цієї важливої проблеми у розмові з молодиком у золотому ланцюзі.

- Що таке мораль, як вважаєте? й що на ваш погляд важливіше у питанні соціальної справедливості -- Мораль чи ЗАКОН?

- Немає й що дискутувати тут бо, звісно, Закон важливіший! - Мій опонент виблискує у найліпших  почуттях своєї правоти очима - й йому  підбадьорливо підблискує його золотий ланцюг на шиї, +-  Що тут розводити антимонії? Як буде нормальний Закон, то й життя у нас налагодиться!

Аксакали, котрі уважно слухають нашу бліц-дискусію, хитають головами. Скрушно й явно із незгодою щодо генеральної "тези" нашого пляжного "Діогена".   

Що тут сказати? Проповідь щодо верховенства моралі над законом може зайняти далі  щонайменш десяток сторінок тексту (аби щось там далі було доказовим). Аксакали мовчать - й я не знаю, котрі ще нові аргументи своєї правоти навести.... Чомусь на згадку спала лекція в  Вищій Комсомольскій школі в Москві (не лякайтеся, далі буде лише три-п"ять рядків звідти, з тієї давньої притчі). Я там у 80-ті роки вчився як журналіст, але випадково підслухав, що саме "читають" комсомольским бухгалтерам. Тобто серйозним фінансистам тодішніх компартійних установ...

Лектор навів приклад "соціальних реформ" часів Горбачовської ПЕРЕБУДОВИ. Він  розказав, як на автозаправці, де всі фінінспетори констатували "утікання коштів", поставили для  контролю над злодіями-махінаторами тієї АЗС одного міліціонера. Спеціальний пост застосували! Й за два дні тільки, завдяки діям нового контролера прибуток АЗС зріс утричі! Уявляєте?

Але далі, зауважив лектор, справи погіршилися. Через три  дні після початку ментовського контролю прибутки АЗС  знов почали зменшуватися - а ще через тиждень вони повернулися на той  самий рівень, з якого  почала діяти додаткова контрольна служба...

Ми не знаємо, ми справді не знаємо. що робити далі, - зауважив лектор, - ця економічна ситуація, що склалася по всьому СРСР - безнадійна!

Ось  і я гадаю, що більшість наших громадян глибоко помиляється, що починати треба в Україні з реформ ЗАКОНОДАВСТВА. Насправді, недосконалою є й залишається наша мораль - а ось тут що вдіяти, я особисто  б не ризикнув дати чіткі й прості рекомендації...  Я тільки знаю, що в Литві й у інших країнах ЄС (та  й в країнах Сходу, де шанують, приміром, Аллаха) розквіт релігії та культури супроводжується стабільністю моралі. законослухняністю громадян й відповідно - процвітанням громадянського суспільства й зростанням економіки. Суспільство деградує без високої моралі, навіть зважаючи на досконалі закони.  Ось що так й не захотів  розуміти молодик із білим Вольво.    

(2 ч., закінчення буде)

Про автора

Віталій Цебрій

Віталій Цебрій

Живе сьогодні в Каунасі (Литва). Закінчив КДУ факультет журналістики. 35 років стажу. Полтавець. Зараз пенсіонер.

185
Останні публікації:

Полтавщина:

Наш e-mail:

Телефони редакції: (095) 794-29-25 (098) 385-07-22

Реклама на сайті: (095) 750-18-53

Запропонувати тему