31 травня, 16:03

«У нашій газеті 9 вбитих журналістів». Репортажисти про методики роботи, нові формати і майбутнє

25-27 травня пройшов Львівський Медіафорум, який зібрав кращих медійників України і світу. Публікую останню порцію тез, які стосуються роботи у Telegram, об’єктивності журналістів, репортажистики та нових форматів сюжетів.

Це третій текст, присвячений виступам спікерів на Lviv Media Forum. Попередні знайти тут і тут.

Фото — Lviv Media Forum Фото — Lviv Media Forum

Репортаж на небезпечній території

Журналістка ВВС Ялда Хакім:

  • Ніколи не приймайте відповіді «Ні»;
  • Як молоді журналісти ви хочете бути першими, але безпека вашої команди важливіша;
  • Ви маємо показати всі сторони історії, не важливо, для якого виду медіа ви працюєте. Навіть якщо вам не відповіли, ви маєте це вказати.

Ялда Хакім (фото — Lviv Media Forum) Ялда Хакім (фото — Lviv Media Forum)

Що таке метод увімкненого спостереження і як його використовувати

Репортер «Новой Газети» Олена Костюченко:

  • Метод увімкненого спостереження — коли ти працюєш у полі і не проявляєш себе як журналіст. Це має бути виправдано важливістю теми, небезпекою при виявленні себе журналістом або якщо не можна отримати інформацію іншими способами;
  • Перед тим, як ви кудись ідете, придумайте легенду, близьку до вас. Потрібно вигадати ситуацію, обставини, щоб ви могли бути достатньо довго у місці, де маєте знаходитися.
  • Легенді і ситуації має відповідати мова, одяг, речі, вміст мобільного;
  • Оберіть одну людину, не лідера і не аутсайдера, яка стане вашим провідником. У вас має бути якась точка перетину з ним;
  • Не потрібно намагатися стати своїм. Ваш життєвий досвід відрізняється від місцевого.
  • Варто наперед визначити межі, на що ви готові і неготові: випити, покурити траву, розфасувати наркотики;

Олена Костюченко  (фото — Lviv Media Forum) Олена Костюченко (фото — Lviv Media Forum)

  • Продумайте, як ви записуватимете матеріал, і заплануйте шляхи евакуації;
  • Цей метод будується на обмані, тут ми позбавляємо героїв вибору спілкуватися чи не спілкуватися з журналістом. Тому залишайте своїх героїв анонімами, змінюйте обставини, які можуть вивести на їхню особу;
  • У нашій газеті 9 вбитих журналістів;
  • Єдине, що ми можемо зробити, — писати;

Як журналістський матеріал бачить редактор-замовник

Редактор «Настоящего Времени» Тімур Олевський:

  • Ми ніколи не знімаємо великою камерою, бо герої не ведуть себе щиро;
  • Ми перестаємо з’являтися в кадрі і розповідати історію через журналістів;
  • Нові медіа і Youtube-блогінг змінив те, що людина хоче бачити в кадрі;
  • Або зараз ми навчимося працювати у повному розумінні з Facebook, Google, Youtube і забудемо про традиції роботи в полі, або телевізор взагалі зникне як джерело інформації;

Тімур Олевський (фото — Lviv Media Forum) Тімур Олевський (фото — Lviv Media Forum)

  • Змусити людину співпереживати документальному фільму 24 хвилини — дуже важко. Годину — він має бути геніальним;
  • Люди дивляться новини у соцмережі у стрічці, вмикають звук. Як тільки картинка, що їх зачепила, зникає, то йдуть.
  • Не можна змусити людей годину йти по сценарію новинної програми;
  • Є рішення, — особиста розповідь на місці. А у великому екрані варто перестати шукати жанри і поховати його для ігор, приставок, Youtube у великому форматі;

Художні репортажі з пострадянських територій

Польська репортажистка, письменниця Катажина Квятковська-Москалевич, автор книги про українські революції «Вбити дракона»:

  • Намагаюся знайти звичайне життя, і не вважаю, що пошук особливостей — це важливо;
  • Сприймаю себе як губку, що всотує емоції. Навіть якщо я не зовсім згодна з героями, намагаюся віддати їм простір, щоб показати їх.
  • Стереотипи, особливо щодо країн колишнього Союзу — великі. Моя книга — спроба втекти від того як Польща бачить Україну.

Катажина Квятковська-Москалевич (фото — Lviv Media Forum) Катажина Квятковська-Москалевич (фото — Lviv Media Forum)

  • Я перейшла на художній репортаж, бо у ЗМІ немає місця для такої журналістики;
  • Спочатку обираю тему, потім шукаю можливість якомога більше поговорити з джерелами інформації. Мені подобається, коли інформація протилежна.
  • Я ціную свого читача, тому намагаюся писати коротко і густо. Це найгірша частина роботи, яку я ненавиджу і намагаюся уникати, наскільки можу.
  • Я ніколи не знаю, чим закінчиться поїздка.

Правда проти об’єктивності: на лінії фронту проти фейкових новин

Міжнародний кореспондент The Daily Signal, колишній льотчик ВПС США і ветеран війн в Іраку та Афганістані Нолан Петерсон:

  • У епоху фейкових новин журналіст має покладатися на себе, коли йдеться про джерело новин;
  • Ми не можемо бути повністю об’єктивними;
  • Пропаганда — зброя війни. Так було завжди, і Путін нічого нового не вигадав;
  • Журналістика — не аргумент проти брехні;
  • Наша робота — не відстоювати точку зору нашої країни.

Нолан Петерсон (фото — Lviv Media Forum) Нолан Петерсон (фото — Lviv Media Forum)

Чи можлива правда у фотожурналістиці

Лауреат Пулітцерівської премії, журналіст, фотокореспондент Денніс Чемберлін:

  • Традиційність у використанні візуального контенту: привернути увагу, щоб його прочитали, проінформувати;
  • Текст завжди важливий;
  • Увага розділена на багато джерел інформації;
  •  Фото і відео мають передавати меседжі, а не бути просто декорацією;
  • Лонгрід — це не про кількість слів, а про глибину дослідження;

Денніс Чемберлін (фото — Lviv Media Forum) Денніс Чемберлін (фото — Lviv Media Forum)

Як і для чого розвивати Telegram-канал

Автор одного з найбільших Telegram-каналів про медіа та технології Андрій Бродецький:

  • Чому люди йдуть в месенджери? Це дає повний контроль над тими, з ким ти ділишся контентом, в соцмережах багато лівих людей, тролінг, реклама, пропаганда, хейтспіч, погоня за лайками стомлює.
  • Чому Telegram? Легкий, вимагає мінімум ресурсів, захищений, шифрує трафік, активно росте в Україні після блокування ВК, має зручний інструмент для трансляції контенту — канал;
  • За три місяці виріс на 50% в Україні. У деяких країнах, де заборонені соцмережі, став головним каналом спілкування в мережі;
  • В Україні 2,5 млн. користувачів Telegram. Основна аудиторія — молоді професіонали, креативний клас (ІТ, маркетинг, діджитал), студенти. Майже 50% — Київ.
  • Фішки: пости читають (перегляди постів від 60%), просунута аудиторія, немає коментарів, можна швидко набрати аудиторію, можна заробляти гроші. Це переродження старих добрих блогів у зручному та сучасному форматі.
  • Визначтесь, для чого вам це? Тематика, зробіть джерелом унікального контенту, робіть, щоб зручно було читати, не виходячи з месенджеру, не розглядайте як джерело трафіка на сайт, краще, коли за каналом стоїть жива людина.
  • Оновлюйте щодня, але не дуже часто;

Андрій Бродецький (фото — Lviv Media Forum) Андрій Бродецький (фото — Lviv Media Forum)

  • Які формати заходять: авторські канали профі та журналістів, куратори контенту (лінки та перекази цікавих текстів), агрегатори контенту (підбірки кращих новин та текстів за день);
  • Ваш канал повинен мати цінність для читача, він має відповісти: «А що я втрачу, якщо відпишуся від каналу?».
  • Як набрати аудиторію: зі своїх соцмереж, сайт, каталоги, підбірки, реклама, обмін постами, прямі трансляції та ексклюзиви;
  • Купувати треба там, де є ваша цільова аудиторія, уникайте каналів, забитих рекламою, дивіться не на підписників, а на перегляди;
  • Головний принцип: просто робіть якісний контент. І просувайте його;
  • Телеграм в Україні ростиме, це зручна платформа, куди можна ще вчасно заскочити;
  • Всього 10% користувачів Telegram підписані на канали;
  • Заходити у Telegram виданням варто не через канал ЗМІ, а через авторські канали.

***

На цьому тези з виступів спікерів Львівського Медіафоруму у мене закінчилися. Вже незабаром збираюся відвідати фестиваль розслідувальної журналістики Межигір’яфест та ще кілька медіаосвітніх подій, звідки хочу привезти свіжу інформацію у цій сфері.

Про автора
Роман Повзик
медіаконсультант
Роман Повзик
69
Останні публікації